رواية رفيف الايهم رفيف وايهم وحسام للكاتبة سمسمة سيد هي حكاية تنبض بالمشاعر وتفيض بالصراعات الداخلية والخارجية، حيث تتقاطع الأقدار وتتشابك المصائر في قصة حب مختلفة لا تخضع للمنطق أو الزمن.في رواية رفيف الايهم، يعيش القارئ حالة من الانجذاب العاطفي والتوتر النفسي، وسط أحداث متسارعة تكشف أسرارًا مدفونة وقرارات مصيرية تغير كل شيء. الرواية لا تقدم حبًا مثاليًا، بل واقعيًا، مليئًا بالتحديات والتضحيات.
رواية رفيف الايهم من الفصل الاول للاخير بقلم سمسمة سيد
رفيف الايهم للكاتبة سمسمه سيد حصريا لموقع لمحة
يعني ايه يا حسام
سألت رفيف جوزها وهي بتبصله ومستنيه اجابته
حسام ببرود
يعني زي ما سمعتي يا رفيف اختاري يا تفضلي علي ذمتي يا اطلقك وتربي ابن اختك براحتك
انت اتجننت يا حسام بتخيرني بين جوازنا وبين ابن اختي اختي ماتت يا حسام وهي بتولده سيباه حتت لحمه حمرا عاوزني ارميه !
ده اللي عندي يا رفيف ابوه موجود ويقدر يراعيه او يتجوز لكن انا ليه اتحمل مصاريف عيل مش من دمي
بصتله رفيف وقالت بهدوء وهي بتحاول متعيطش
تمام يا حسام تقدر تشوف الوقت اللي يناسبك عشان نروح للمأذون ونطلق
بصلها حسام بصدمه
بتفضلي ابن اختك عليا
بصتله رفيف بحزن
انت اللي خيرتني وانا اخترت
سابته رفيف ودخلت اوضتها لمت هدومها وحاجتها ولبست وخرجت من اوضتها بصت ناحية حسام لقته واقف مكانه لسه بيتابعها بجمود
رفعت راسها بكبرياء وقالت
يا تكلمني نروح بكل هدوء عند مأذون ونطلق يا تبعتلي ورقتي علي بيت اهلي
خلصت رفيف كلامها وسابته ومشيت حطت شنطة هدومها في العربيه بتاعتها وركبت وساقت لبيت اهلها وهي بتفكر في ردت فعلهم علي قرارها اكيد مش هيرضوا بقرارها لانها مكملتش سنة جواز لكن
هي مش هتتنازل عن ابن اختها ابدا مهما كان التمن
بعد شوية في بيت عيلة رفيف ..
دخلت رفيف وهي بتسحب شنطتها وراها قابلتها مامتها اللي بصت لشنطة هدومها بااستغراب
خير يا رفيف انتي غضبانه من جوزك ومتخانقين ولا ايه
ركنت. رفيف شنطتها علي جمب وراحت قعدت علي اقرب كرسي وبصت لمامتها بهدوء
لا يا ماما انا وحسام اتفقنا علي الطلاق
شهقة سعاد وهي بتضرب علي صدرها
يا نصيبتي طلاق ايه يا رفيف ده انتوا مكملتوش سنه لسه
اهو اللي حصل بقي يا ماما طريقنا وصل لحيطه سد ومش هينفع نكمل
وايه اللي وصل الامور بينكم للطلاق يا بنت بطني اكيد عملتي حاجه ضايقته
رفيف با انزعاج
علي فكره يا ماما لو مش واخده بالك انا اللي بنتك مش هو
شوحت سعاد باايدها وهي بتبصلها بغيظ
ما انتي عشان بنتي عارفه انك متتعاشريش هتنطقي تقولي ايه اللي حصل ولا اكلم حسام اعرف منه
نفخت رفيف بزهق وقامت وهي رايحه لااوضتها
لا كلميه واعرفي منه واعرفي اني مش هرجع عن قراري
خلصت رفيف كلامها ودخلت اوضتها وقفلت الباب علي نفسها وفضلت تعيط…
شوية وسمعت صوت خبط علي باب اوضتها مسحت دموعها وقامت فتحت لقت مامتها في وشها بتبصلها بغضب
عاوزه
تطلقي عشان ابن اختك يا رفيف تضحي بجوازك عشان طفل ابوه موجود وهيعوضه
↚
عاوزه
تطلقي عشان ابن اختك يا رفيف تضحي بجوازك عشان طفل ابوه موجود وهيعوضه
رفيف بصدمه
وده مش سبب كافي اطلق عشانه ده خيرني بينه وبين ابن اختي اللي لسه بيبي انتي متخيله
عنده حق راجل ومش عاوز يصرف علي عيل مش من صلبه هو حر لكن انتي تختاري العيل علي جوازك
هو انتي مش واخده بالك يا ماما انك بتتكلمي علي حفيدك اللي بنتك ماتت وهي بتولده ووصتني عليه قبلها
سعاد بحزن
زي ما هو حفيدي انتي كمان بنتي وانا مش عاوزه الناس تبصلك بصه وحشه انتي متعرفيش المطلقه بيتبصلها ازاي
ميهمنيش لكن انا مش هتنازل عن ابن اختي
هزت سعاد راسها بياس من عناد بنتها
ربنا يهديكي يا بنتي
سابتها سعاد وخرجت وفضلت رفيف قاعده بتفكر في حياتها الجايه ..
تاني يوم الصبح راحت رفيف بيت جوز اختها وخبطت علي الباب لحد ما فتحتلها المربيه ..
دخلت رفيف وهي بتبص حواليها
فين ايهم
المربيه با احترام
ايهم بيه خرج راح شغله يا مدام رفيف
رحيم فين
قبل ما المربية ترد علي رفيف سمعوا صوت عياط رحيم جريت رفيف علي اوضته ودخلت قربت من سريره وشالته بين ايدها براحه وهي بتحاول تهديه لحد ما حست بجسمه السخن
يا خبر دي حرارته عاليه خالص
لازم دكتور يشوفه
طب نستني لما ايهم بيه يجي يا مدام رفيف عشان ..
قطعتها رفيف بحده
استني ايه بقولك الولد تعبان هاتي هدوم اغيرله وهاخده اكشف عليه
المربية بتوتر
حاضر يا مدام رفيف
راحت المربية جابت هدوم لرحيم وادتهم لرفيف اللي بدأت تغير هدوم رحيم بسرعه وحذر وبعد ما خلصت شالته ونزلت بيه لااقرب دكتور اطفال ..
بعد ما خلصت كشف علي رحيم والدكتور طمنها جت تخرج من العيادة لقت حراس ايهم وايهم واقف قدامها بيبصلها ببرود
خرجتي با ابني من غير اذني ليه يا مدام رفيف
رفيف بسخريه
مش محتاجه اذن حضرتك عشان اخد ابن اختي اكشف عليه اكيد وهو تعبان
لا محتاجه ومحتاجه كمان اذن عشان تشوفيه
رفيف بصدمه
نعم ايه اللي انت بتقوله ده
ايهم ببرود
زي ما سمعتي محتاجه اذني عشان تشوفي رحيم غير كده انسي
خلص كلامه وهو بيشيل رحيم النايم من بين ايدها واداه للمربية بتاعته
رفيف با اعتراض
ايهم الولد تعبان سيبه معايا لازم حد يهتم بيه
بصلها ايهم ببرود
ابني انا هعرف اهتم بيه بمعرفتي
نزل ايهم والحراس وراه ورفيف نزلت وراهم قبل ما ايهم يركب عربيته شدته رفيف من دراعه ناحيتها وهي بتقول
رحيم
انا اولي حد بتربيته يا ايهم سيبهولي انا هعرف اهتم بيه واراعيه
↚
لو سمحت
بص ايهم لاايدها اللي ماسكه دراعه ورجع بص في عنيها ببرود
ويا تري يا رفيف هانم حسام باشا موافق علي كلامك الاهبل ده
رفيف بغيظ
انا وحسام هنطلق
هز ايهم رأس بتفهم
لما تبقوا تطلقوا ابقي افكر وقتها اسمحلك تقربي من ابني لكن طول ما انتي علي ذمة عدوي مضمنش ممكن تعملي ايه يأذي ابني عشان تأذوني
رفيف با انزعاج
انا مالي ومالك انت وحسام ما تولعوا مع بعض انا اللي يهمني رحيم ابن اختي دلوقتي
ركب ايهم عربيته وقبل ما يقفل الباب بصلها وقالها
اللي عندي قولته يا رفيف هانم
خلص جملته وقفل باب العربية وامر سواقه بالمشيان وساب رفيف واقفه بتبص عليه بضيق وغيظ..
بليل ..
كانت رفيف قاعده قدام حسام وقدامهم المأذون بيخلصوا اجراءات الطلاق وبعد ما انتهي كل شئ وقف حسام وبصلها بمكر
هترجعي يا رفيف وهتبوسي ايدي عشان اردك بس مش هردك ابدا
ابتسمت رفيف ابتسامه صفرا
ابقي اتغطي كويس يا حسام وانت نايم
خلصت وسابته ومشيت وفضل حسام واقف مكانه بيبص حواليه بعصبيه ..
عند ايهم ..
كان قاعد مع صاحبه بيخلصوا شوية اوراق خاصه بالشغل لحد ما سمع صاحبه هادي بيساله
ناوي علي ايه دلوقتي يا ايهم
ايهم بهدوء
رفيف
هادي
با انزعاج
يا دي ست رفيف اللي بقت طلعالنا في البخت دي
بصله ايهم بغضب
لما تتكلم عنها اتكلم كويس يا هادي سامع
بلع هادي ريقه بخوف وقال بتوتر
انا مش قصدي انا بس شايف انك تعيش حياتك وتكبر دماغك منها معتقدش انها هتطلق من حسام
قاطعهم صوت تليفون ايهم مسك ايهم تليفونه وفتحه وهو بيسمع الطرف التاني من غير ما يتكلم ثواني عدت وكانت ابتسامه ايهم المرسومه علي وشه كبيره
ايهم بهدوء
تمام خلي عينك عليها
خلص كلامه وقفل ولسه الابتسامه علي وشه ساله هادي بقلق
رفيف الايهم للكاتبة سمسمه سيد حصريا لموقع لمحة
في ايه يا ايهم مالك منشكح كده ليه
اطلقوا
هما مين
↚
اطلقوا
هما مين
رفيف وحسام اطلقوا
ايهم بلاش تعشم نفسك بحاجات مش هتحصل
هتحصل يا هادي ضيعتها مره من ايدي مش هضيعها تاني
مفيش فايده في دماغك مترجعش تزعل لما تكسر قلبك تاني
مشي هادي وساب ايهم في دوامه ذكرياته
فلاش باك
كان ايهم قاعد قدام رفيف في مطعم من المطاعم وبيبصلها بحب
ايهم
رفيف انا عاوز رأيك في حاجه
ابتسمت رفيف
اكيد يا ايهم قول
انا بحب واحده وعاوز اتقدملها
طيب حلو فين المشكله
المشكله ان اختها بتحبني واللي بحبها دي
بتحب اختها اوي ومستعده تضحي بنفسها وبسعادتها عشان اختها
بلعت رفيف ريقها بآلم وهي فكراه بيتكلم عن نهي اختها وحبه ليها فاابتسمت ابتسامه مهزوزه وهي بتقول
لا يا ايهم انت غلطان نهي بتحبك ومش هتستغني عنك ولا عن حبها عشاني اما انا فاانا مش بحبك الحب ده انت بالنسبالي صاحبي واخويا
بصلها ايهم بصدمه وقفت رفيف وعنيها مليانه دموع بتحاول متعيطش
ربنا يسعدك انت ونهي يا ايهم هبلغها بكلامك وهنستناك تشرب الشاي مع ماما
جريت رفيف علي بره وسابت ايهم قاعد مكانه مش قادر يتحرك من الصدمه مش بتحبه يعني كل اللي كان بيحسوا منها ده وهم !
باك
فاق ايهم من دوامة الذكريات علي صوت تليفونه اللي بيرن …
ابتسم بحزن وهو شايف اسمها علي موبايله ورد ببرود
خير يا مدام رفيف
ايهم انا عاوزه اشوف رحيم
وانا قولت اللي عندي في الموضوع ده لما تبقي …
قاطعته رفيف
انا وحسام اتطلقنا ممكن اشوف رحيم بقي بعد اذنك
ايهم بدهشه مصطنعه
ايه ده بالسرعه دي
ابتسمت رفيف بسخريه
ده علي اساس الحارس اللي ممشيه ورايا مبلغكش
ابتسم ايهم علي ذكائها
بيعجبني فيكي ذكائك يا رفيف
عاوزه اشوف رحيم
طبعا ابن اختك مقدرش احرمك منه تقدري تشوفيه في اي وقت
شكرا
يا ايهم
بعد ما المكالمه خلصت ابتسم ايهم وهو بيقول
قريب هتبقي ليا يا رفيف
بعد مرور ٣ شهور …
كانت رفيف قاعده بتلاعب رحيم وهو بيضحكلها ابتسمت بحب وحنان علي شكل ضحكته اللي تجنن
سمعت صوت جرس الباب بيرن فااتجهلته وراحت المربيه تفتح
دخل ايهم ووراه واحده جميله اوي بشعر اصفر وعنين زرقا وبقيت ملامحها مش باينه من كتر الميك اب
قرب ايهم من رفيف اللي اتجاهلت وجوده وقال بهدوء
رفيف اقدملك هنا خطيبتي
غمضت رفيف عيونها بآلم وفتحتهم تاني ووقفت وهي بتدي رحيم للمربيه
خديه علي اوضته يا دينا لو سنحتي وهاجي وراكي
تحت امرك يا رفيف هانم
مشيت دينا برحيم وطلعت علي اوضته ولفت رفيف تبص ل ايهم ول هنا اللي بتبصلها بغرور
بصلها ايهم بتفحص
مش هتباركيلي
رفعت رفيف حاجبها وهي بتبصله من فوق لتحت
اباركلك علي ايه يا ايهم
علي خطوبتي انا وهنا
ودي خطبتها امتي دي
النهارده
بصت رفيف حواليها وبصت لاايهم تاني
فين ده ولا كنت عاملها سكيتي
هنا بااشمئزاز
يااي سكيتي بيئة اوي يا ايهم ازاي مخليها تقعد مع رحيم
شاورت رفيف علي نفسها وهي بتسأل
انا بيئة
هنا بسخريه
مش شايفه غيرك هنا
صرخت
هنا بفزع بعد ما شافت رفيف هجمت عليها جابتها من شعرها ومسابتهاش غير وهي وقعة في الارض بتاخد
↚
نفسها بصعوبه ..
لفت رفيف ناحية ايهم اللي كان بيتابع بتسليه
بص يا ايهم بيه لو عاوز تتجوز الصفرا دي اتجوزها لكن انك تفكر اني هسمحلها تربي رحيم تبقي غلطان
هتعملي ايه يعني يا رفيف ابني وانا حر فيه ومن حقي اتجوز واعيش حياتي واجبله ام تربيه اكيد مش هيفضل طول عمره معاه المربيه وانتي
هرفع عليك قضية وهاخد حضانته منك انا اولي بيه من واحد مش شايف غير نفسه وحياته بس
حط ايهم ايده في جيبه وهو بيقول ببرود
اعلي ما في خيلك اركبيه يا رفيف ابني مش هتقدري تاخديه
بصتله رفيف بغضب وهي بتضغط علي ايدها قبل ما تهجم عليه مسكها ايهم بعد معاناه وقدر يقيد حركتها وهو بيبص في عنيها
رفيف الايهم للكاتبة سمسمه سيد حصريا لموقع لمحة
اهدي بقي ايه مش هقدر عليكي انا مثلا
رفيف وهي بتحاول تخلص نفسها منه
سيبني سيبني بقولك مش هسمحلك ابدا تغلط في حق رحيم
اترسمت نص ابتسامه علي وش ايهم وهو بيبص لوشها اللي احمر من العصبيه
جميل طلاما عاوزه مصلحه رحيم زيي يبقي عندي ليكي عرض وافقتي عليه ماشي موافقتيش انتي حره
هديت رفيف بعد كلامه وبصتله بترقب
عرض ايه
نتجوز
فتحت رفيف عنيها علي اخرهم بصدمه
ايه نتجووز انت اتجننت انت جوز اختي !
ايهم ببرود
كنت جوز اختك حاليا اختك الله يرحمها
انت ايه الجبروت والقسوة اللي انت فيهم دي ازاي بتتكلم عن نهي كده مش دي اللي كنت بتموت فيها بتتكلم وكانك كنت مجبور عليها او انها مجرد جواز صالونات
لاني فعلا كنت مجبور
بصت رفيف في عيونه بتوهان
يعني ايه طب واعترافك ليا انك كنت بتحبها كان كذب
انا عمري ما حبيت نهي اعترافي ليكي وقتها مكنش علي نهي
سكت ايهم وهو بيبص ليها ولملامح وشها وبعدين اتكلم
اعترافي كان عليكي انتي يا رفيف
↚
اعترافي كان عليكي انتي يا رفيف
رفيف بصتله
بصدمه ورجعت لورا كام خطوه وهي بتهز رأسها ب لا بتحاول تكذب اللي سمعته
ايوه يا رفيف انا محبتش غيرك انتي حاولت حاولت كتير احب نهي بس مقدرتش كنت بعمل كل واجباتي ناحيتها كزوج لكن مقدرتش احبها ابدا محبتش غيرك انتي
مستحيل انت اكيد مش في وعيك يا ايهم
انا بحبك يا رفيف تعالي نتجوز وننسي كل اللي فات ونبدء مع بعض من جديد
ابدا انا لا يمكن اتجوزك ابدا يا ايهم انت سامع
خلصت رفيف كلامها وطلعت تجري علي بره وهي بتعيط وحاول ايهم يلحقها بس كانت ركبت عربيتها ومشيت بسرعه مسح وشه باايده بتعب
المره دي مش هسيبك يا رفيف مهما كان التمن
روحت رفيف ووصلت بيتها ودخلت من باب البيت ووشها غرقان دموع ..
شافتها مامتها وجريت عليها بخوف
مالك يا حبيبتي رحيم حصله حاجه
فضلت تعيط بحرقه علي غباءها وانها ضيعت حب عمرها بغباءها وحتي بعد اعترافه بحبه ليها حاسه انها مش فرحانه حاسه انها هبتاخد حق مش ليها ..
فضلت سعاد تطبطب علي ضهرها وهي بتسألها ايه اللي حصل ورفيف مكنتش قادره تبطل عياط ..
خدتها سعاد لحد الكنبه وقعدت وقعدتها وفضلت تطبطب عليها لحد ما ابتدت رفيف تهدي
سعاد بقلق
مالك يا قلب امك انا اول مره اشوفك بتعيطي كده يا حبيبتي طول عمري متعوده عليكي قويه مبتنزليش دمعه قدام حد ايه اللي حصل يا رفيف
وجع في قلبي يا ماما حاسه ان قلبي متكسر مية حته
بعيد الشر علي قلبك يا قلب امك ايه بس اللي حصل
ايهم
ماله ايهم ضايقك في حاجه
عاوز يتجوزني
ايه !!
غمضت رفيف عنيها بحسره ودموعها نازله علي خدها
عاوز يتجوزني يا ماما
سكت سعاد شويه وبعد كده سألت
بتحبيه
بصت رفيف لسعاد بتوتر
انا مش انا
قاطعتها سعاد
متكمليش انا كده اتاكدت بتحبيه من امتي
بصت رفيف في الارض
من قبل ما نهي
تعرفه او تحبه
وهو بيحبك
اتنهدت رفيف بالم وبدأت تحكي لمامتها اللي حصل وبعد ما خلصت
والله يا ماما ما كنت اعرف انه قصده عليا ولو كنت اعرف برضو كنت هسيبه عشان نهي كانت بتحبه
ابتسمت سعاد علي طيبه بنتها
بس اللي انا شيفاه ان القدر والنصيب مصمم يجمعكم مع بعض
بصت رفيف لمامتها
يعني ايه يا ماما
يعني ادي لنفسك وليه فرصه تانيه هتكسبي كتير هتكسبي حبك وهتقدري تربي ابن اختك في حضنك محدش هيبقي حنين عليه قدك
ايوه يا ماما بس نهي
قاطعتها سعاد بحزن علي بنتها
نهي ربنا رحمها يا حبيبتي الراجل لما بيحب مبيقدرش يشوف غير الست اللي حبها مكنش هيقدر يحب اختك مهما عدي عليهم
بس يا ماما انا خايفه خايفه اكون باخد حق مش حقي
كان حقك وانتي بغبائك فرطي فيه يا بنت بطني ادي لنفسك فرصه يا رفيف الحياة مبتقفش يا بنتي
سابتها سعاد وقامت وقامت وراها رفيف دخلت اوضتها ورمت نفسها علي سريرها وقعدت تفكر في كلام مامتها لحد ما راحت في النوم ..
صحيت بليل علي صوت خبط علي باب اوضتها ..
قامت وهي مغمضه عين وفاتحه التانيه فتحت باب اوضتها لقت ايهم قدامها من صدمتها قفلت الباب في وشه
سمعت صوت سعاد وهي
بتضحك وبتعتذر من ايهم ..
سعاد
معلش يا حبيبي من الصدمه بس استنانا بس في الصالون وهاجيبها واجي وراك
ابتسم ايهم وهو بيشكرها
شكرا يا حماتي انا في الصالون مستني
مشي ايهم وراحت سعاد ناحيه باب اوضة رفيف وخبطت مره وقبل ما تخبط التانيه فتحت رفيف وشدتها لجوه وهي بتبصلها بوشها اللي احمر من الكسوف
ايه اللي جابه هنا يا ماما
سعاد با ابتسامه
جي يعمل الاصول يا رفيف ويطلبك مني
بصت رفيف لمامتها بصدمه
يطلبني منك بتهزري !
ضحكت سعاد علي صدمة بنتها
لا مش بهزر ايهم طلبك مني واصر يجي
معايا لحد اوضتك يسمع ردك بنفسه
رفيف بتوتر
انا انا مش موافقه
يا بت طب عيني في عينك كده
يووه بقي يا ماما
خلاص خلاص غيري هدومك يلا وتعالي معايا
حاضر يا ماما
بعد ما سعاد خرجت غيرت رفيف هدومها وخرجت بره في الصالون دورت علي مامتها لكن ملقتش غير ايهم ..
لفت عشان تمشي وتسيبه لكن قام هو بسرعه ومسك ايدها
رفعت عنيها وبصت في عنيه
ممكن لو سمحت تسيبني
ابدا يا رفيف عمري ما هسيبك تاني
احمرت خدود رفيف بكسوف وزقته
ابعد يا ايهم سيبني لو سمحت
اما نتكلم الاول ونتفق هبقي افكر اسيبك
نتكلم في ايه يا ايهم مفيش كلام بينا نتكلم فيه لو سمحت ابعد
لا فيه يا رفيف وفي كلام كتير اوي رفيف كفاية بعد وعذاب بقي ادي لحبنا فرصه
بصت رفيف الناحيه التانيه بعند
انا مش بحبك
مد ايهم ايده ولف وشها وبص في عنيها بحب
بصي في عنيا وقولي انك مش بتحبيني زي ما بحبك
بصت رفيف في عيونه وسكتت فاابتسم ايهم
عشان تعرفي انك كدابه
انا مش كدابه
رفيف الايهم للكاتبة سمسمه سيد حصريا لموقع لمحة
طب خلاص يا ست رفيف انا اللي كداب ممكن بقي تقوليلي ردك
ردي علي ايه
تتجوزيني
ابتسمت رفيف وهي بتبصله وقالت بهزار
سببني افكر
اه وماله من حقك طبعا
سكت ايهم دقايق ورجع سألها
ها فكرتي تتجوزيني
هزت رفيف رأسها بالموافقه
موافقه
ايهم بسعاده
انا بحبك اووي يا رفيف
رفيف بكسوف
ايهم بس بقي ابعد ميصحش كده
ابتسم ايهم علي كسوفها
مش هبعد قبل ما اسمعها منك
بصت رفيف في الارض وقالت بصوت واطي
وانا كمان بحبك
قرب ايهم وهو بيبصلها وبيغمز لمكر
طب ايه مفيش حاجه تحت الحساب
زقته رفيف وبعدت
انت
قليل الادب
ضحك ايهم بصوت عالي ودخلت في الوقت ده سعاد اللي اول ما عرفت بموافقه رفيف زغرطت ..
واتجوز ايهم رفيف وعاشوا في سعاده ..
تمت بحمدلله
خلصتي؟ الرواية الجاية أقوى وأحلى… تعالي وعيشيها معانا👇
